چوب صنوبر

مصنوعات تولیدی با چوب درخت صنوبر

چوب صنوبر

مصنوعات تولیدی با چوب درخت صنوبر

در این وبلاگ راجب محصولاتی که با چوب درهت صنوبر ساخته میشود آشنایی پیدا میکنید و در مراحل بالاتر میتوانید با ابزار آلات ساده تولید کننده ی محصولات خودتان باشید.

  • ۰
  • ۰

روستایی مملو از صنوبر

بنابر این توسعه کشت صنوبر در مناطق مناسب برای دستیابی به اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی یک ضرورت است. او افزود: بر اساس برنامهریزی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نهالهای صنوبر توزیع شده در سالهای گذشته در این شهرستان رشد قابل قبولی در مدت کوتاه داشته و میتوان به آینده توسعه زراعت چوب صنوبر در این منطقه امیدوار بود. گونه های مختلف صنوبر به دلیل زودبازده بودنف وجود عرصه های مناسب و وسیع در کشور برای توسعه آن، تکثیر غیرجنسی ساده، کاربرد گوناگون چوب آن در صنایع چوب و کاغذ و امکان کشت تلفیقی آن با محصولات زراعی و از همه مهم تر جایگاه اقتصادی - اجتماعی این درختان از اولویت ویژه ای برخوردار می باشد. رعایت این نکته بسیار مهم است که برای عمر بهتر چوب ها ازکاور پلاستیکی و محافظ چوب استفاده کنیم. با انتخاب این چوب دیگر نگران موریانه ها نباشید. نکته ی قابل توجهی که در این تجارت پرسود وجود دارد این است که حتی می توانید از خاک اره هایی که حاصل از برش درخت صنوبر به دست می آید هم پول در بیاورید و آنها را به نوئپان و ام دی اف تبدیل کنید و بفروشید.

ایران با داشتن تنوع آب و هوایی و اقلیمهای متفاوت از نظر تنوع گونه های صنوبر ارزشمند و قابل توجه است. دستگاه قلمه کاری برای کشت قلمه صنوبر و گیاهان مشابه در ایران وجود ندارد و برای مکانیزه کردن نهالستان یکی از نیازهای ضروری می باشد. زمان قلمه گیری پس از یخبندان زمستانه میباشد و قلمه ها باید بلافاصله در خزانه کشت شوند. همچنین صنوبرکاران منطقه معتقدند که درختان تبریزی به توجه و مراقبت های بیشتری نیاز دارند که صرف وقت و هزینه های بیشتری را می طلبد، در حالی که درهنگام فروش تفاوت چندانی را با دیگر گونه ها ندارد و در منطقه استقبال زیادی از این گونه ها نمی شود و شاهد حض.ر پراکندگی این درختان در منطقه هستیم. در مجموع منطقه زنجانرود قابلیت تبدیل به قطب تولید چوب صنوبر را داراست که بایستی با انجام تحیقیقات همه جانبه و برنامه ریزی و مدیریت منسجم، گونه ها و روش های کاشت و داشت معرفی و ترویج شده و همچنین حمایت های لازم از صنوبرکاران در دراز مدت انجام گیرد. همچنین طبق تحقیقات انجامشده شاخههای جوان و برگهای درخت صنوبر ارزش غذایی بالایی برای دام دارند، بنابراین روستاییان از آنها برای تغذیه دام خود نیز استفاده میکنند. چوب درخت زبان گنجشکی بدلیل ارزان بودن نسبت به سایر چوب های نرم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

دمای لازم

شکل عمومی هر دو درخت تاج باز است ( زاویه شاخه ها تنه اصلی 45 درجه بیشتر ) و تاج پوشش کاملاض پری دارند. به طور کلی عملیات داشت صنوبر شامل آبیاری، کودهی، پاکسازی و ترسیم جوی های آبیاری، مبارزه با علفهای هرز بین ردیفها، سم پاشی و مبارزه با آفات و حذف شاخه های ابتدایی تنه میباشد. درختان موجود در صنوبرکاری های این منطقه شامل کبوده شیرازی، شالک، تبریزی و بید و تک درختانی همچون ون، نارون، زالزالک هستند. همان طور که در شکل مشاهده می شود در منطقه زنجانرود 60% شالک، 30% کبوده، 4% بید و 6% تبریزی وجود دارد. علت این امر همان طور که در نمودار 3 مشخص است، انتقال درختان از طبقات قطری کم (10) به طبقات قطری بالاتر (15 و 20 ) و عدم کاشت و جایگزینی درختان جوان است. در طبقات قطری بیشتر از 45 سانتی متر درختان شالک حضور ندارند، در حالی که کبوده های با قطر 50 سانتی متر نیز دیده می شوند. درختان شالک دیرزیستی کمتری دارند و در درختان مسن معایبی چون پوسیدگی درون چوب، سیاه شدگی مغز، توخالی شدن و آفت زدگی چوب زیاد دیده می شود، این در حالی است که هیچکداک از درختان کبوده مشاهده شده عوارض فوق دیده نشده است.

کوره های پخت چوب

امروزه در کشورهای پیشرفته که دارای طرح های وسیع بهره برداری هستند، از ابزار و وسایل و ماشین های گوناگون و متعددی استفاده می نمایند. آنچه امروزه از وضعیت صنوبرکاری در منطقه زنجانرود مشخص است این است که انتخاب اولیه صنوبرکاران منطقه درختان شالک بوده که با گذشت سالیان سال هنوز هم 60% درختان منطقه را تشکیل می دهند. با توجه به پیشرفت همه جانبه علم و تکنولوژی در جهان یکی از دلایلی که امروزه کماکان از چوب در ساختمانسازی استفاده میشود ایمنی، سبک بودن، محکم بودن و دوام برابر فشار است. از جمله زیباترین چوب های جهان است. نوع چوب در قیمت پلای وود تاثیر زیادی دارد و قیمت نهایی بر اساس چوب مصرفی تعریف می شود و نیز قیمت تمام شده از نوع چسب تاثیر مستقیم می گیرد و عوامل و فاکتور های ریز و درشت دیگری بدون شک می تواند در قیمت موثر باشد. رطوبت زدایی به دو روش سنتی و صنعتی شکل می گیرد و به نوعی در روش صنعتی اسلب ها در داخل کوره هایی معروف خشک می شوند. موقعیت این نهالستان در نقشه های ثبتی واقع در پلاک ۶۸ بخش۷ زنجان به نام قریه کوشکن می باشد.

  • ۰۰/۱۱/۱۲
  • majid jadidi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی